21 på F21
Hva er ditt favorittminne på F21?
Tekst og foto: Albena Makhtaq, Lucia Barroso-Gomez og Ida Høiås

– Blåbær i kantina. Fordi det har aldri skjedd igjen, det skjedde én gang. Jeg ble så glad, jeg ble fylt med idyll og så spiste jeg blåbærene. Hver gang jeg går i kantina nå, så ser jeg gulrøtter, pærer, ikke blåbær. Det var bare en kasse med blåbær i kantina også bare kunne man ta.

– Turen til Tjøme er noe av det beste som har skjedd på F21. Det var en utrolig fin investering fra skolen som gjorde at alle ble bedre kjent og hang mer sammen. Å overnatte med en helt ny klasse gjorde det lettere å bli kjent med hverandre og skapte et sterkt fellesskap

– Favorittøyeblikket mitt på F21 var når jeg fikk bra karakter på geografieksamen, jeg hoppet av glede sammen med Nathalie og fikk en 5! Jeg ble skikkelig overrasket fordi jeg egentlig trodde jeg kom til å få 4, Ble veldig stolt av meg selv.

– Jeg liker eksamenstiden, spesielt når vi er gymsalen. Det er noe spesielt med at hele trinnet samles i gymsalen og alle sitter der og er stressa sammen. Jeg liker den følelsen av fellesskap, og at vi alle er i samme situasjon og liksom blir én gruppe som står i det sammen.

– Det jeg husker best fra F21 var den første kulturdagen jeg var med på i starten av 2. klasse. Det var masse musikk, godt fellesskap og skikkelig fine vibes. Hele dagen hadde en spesiell stemning som gjorde at alle følte seg inkludert og samlet.

– For meg er det vennene jeg har fått her på F21, og å være med dem i timer og friminutt. Det gjør skoledagen mye bedre og mer interessant. Jeg føler jeg har funnet venner jeg kommer til å ha resten av livet.

– På Tjøme i første klasse satt nesten hele MK trinnet ute på balkongen og lekte «nødt eller sannhet». Det var veldig gøy, og jeg husker jeg følte at dette kom til å bli en veldig god klasse, og et godt trinn med bra miljø.

– – Jeg husker da jeg så en kompis falle på skateboard i kantina. Han sto helt stille på brettet, også plutselig bare datt han. Det skjedde så tilfeldig at det bare ble veldig morsomt, og det er noe jeg fortsatt husker godt i dag.

Det var en random onsdag etter skolen, rundt 16:40, og alle hadde dratt hjem. Jeg satt i sofaene med kjæresten min, som jeg ikke var sammen med enda på den tiden. Det var et øyeblikk hvor jeg bare stirret på henne og så kysset vi. Det var litt lættis egentlig fordi det skjedde på skolen.

– Da jeg fikk Logic Pro. Jeg fikk det etter å ha sendt e-post til IT-avdelingen, selv om jeg ikke tar lyddesign. Jeg husker jeg ble jeg ble ganske overrasket da jeg fikk det. Etter det begynte jeg å lage musikk, og det er egentlig grunnen til at jeg driver med det i dag.

– Da vi filmet en ake film i bildet timen, måtte vi kutte opp et brød for å få det til å se ut som et bein. Det så helt elendig ut, og det gjorde det bare enda morsommere. Vi brukte masse tid på planlegging for en liten scene, men akkurat det gjorde prosjektet så gøy. Hele prosessen – fra idé og planlegging til filming – ble et av favorittøyeblikkene mine.

– Jeg synes alltid at det er veldig hyggelig når sommeren kommer og det er slutten av året. Om det er å spille enspretten i pausene, eller om det er at klassen samler seg etter skolen, og for eksempel går og bader enten på Tjuvholmen eller Tøyenbadet. Det er minner som det da, som handler om samholdet som er viktigst.

– Favorittøyeblikket mitt på F21 var kulturdagen i første klasse. Det var utrolig gøy fordi alle var med og viste fram kulturen sin. Hele scenen var fylt med elever i tradisjonelle klær fra ulike kulturer, og stemningen var helt spesiell. Jeg har aldri opplevd en sånn kulturdag igjen

– Klasseturen til Tjøme. Vi møtte elever fra andre klasser, og på kvelden rømte vi fra lærerne i mørket. Vi var kanskje 20 stykker samlet i ett rom og prøvde å være stille mens de gikk forbi. Det ga en skikkelig følelse av samhold, og det er noe jeg husker veldig godt.

– Vi var på Ibsen museet, og på slutten så hadde vi noen leker, sånn felles med klassen, og jeg synes det var kjempegøy. Jeg følte vi kom litt nærmere hverandre, fordi ting ble ikke sagt med ord, men liksom litt mer med kroppsspråk og sånn, og det var veldig gøy. Så følte jeg ble kjent med medelever.

– Favorittøyeblikket mitt var første skoledag da jeg og Lily begge var nye. Hun satt rett bak meg, og da læreren var ferdig med å snakke, snudde jeg meg og sa: «Hei! Jeg heter Susan, hva heter du?» Hun svarte: «Hei! Jeg heter Lily, skal vi bli venner?» Senere fant vi ut at vi skulle gå i samme klasse. Det ga meg en følelse av lykke — hun ble virkelig min yin til min yang

– Det var nok åpen dag i år. Det var kjempegøy. Det var egentlig bare å møte på mennesker, se folka utenfor skoletimer, samtidig jobbe med skole. Det var gøy å eksperimentere, ettersom jeg sto stand for Kjemi 2, så var det gøy å snakke med andre elever, se hva de ønsket å gjøre, samtidig som å snakke med venner og ha det koselig på skolen.

– Mine favorittøyeblikk fra F21 er når vi spiller fotball ute i skolegården om sommeren, eller når vi sitter sammen i klasserommet om vinteren og ser på noe eller spiller spill sammen. Uansett årstid handler det om samholdet vi har, og følelsen av lykke, tilstedeværelse og fellesskap

– Det var veldig gøy den dagen Deeyah Khan kom på besøk, fordi vi fikk intervjue henne. Skolen gir ofte muligheter til å gjøre sånne typer ting, som å intervjue Deeyah Khan.

– Kanskje eksamensperioden, de dagene vi ikke har noe å gjøre, og vi egentlig burde sitte inne å lese, men så er det fint å ha en liten pause og stikke ut å sparke ball. Altså enspretten liksom.

– Jeg vil si det var Fyrstikken i fjor, det var veldig gøy synes jeg. Kanskje litt fordi jeg også fikk lov til å… hva heter det igjen, utdele en pris, sammen med Elias, og jeg synes måten vi gjorde det på var veldig gøy. Og så synes jeg også selve Fyrstikken var ganske, var ganske artig da.
